* شانس نام مستعار خداست *

با زبانی سرخ همچنان سری سبز دارم

* شانس نام مستعار خداست *

با زبانی سرخ همچنان سری سبز دارم

* شانس نام مستعار خداست *
با زبانی سرخ، همچنان سری سبز دارم

❤ بِسمِ اللهِ الرَحـمنِ الرَحیم. وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَ یَــقُـــولُـــونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ و ما هُوَ إلا ذکرٌ اللعالمین❤

سال‌هاست که جنگ پایان یافته ولی هنوز عطش شهادت بر لب‌های خشک و ترک خورده بشر تازیانه می‌زند. آن زمان که دروازه‌های بهشت باز بود هر کسی با حرفه‌ای خود را به آن باب می‌رساند و ما نسل سومی‌ها (یا همان دهه شصتی‌ها) هم که دستمان درگیر صفر و یک است، بابی را گشودیم تا جرعه‌ای را تا شهادت بنوشیم. افتخارم این است که سرباز ولایت فقیه هستم و هرچند دستم خالیست، اما دلم پر است از عشق به ولایت. افتخارم پایبندی به دین مبین اسلام و فرهنگ و تمدن غنی ملی ایرانی است؛ که اگر این دو را در کنار هم حفظ کنیم به اوج قله‌های افتخار و سعادت خواهیم رسید. اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و شیعته والمستشهدین بین یدیه.


خدایا ببخش مرا:

به خاطر مطالبی که به خاطر تو ننوشتم،
به خاطر کامنت‌هایی که تو در آن نبودی،
از اینکه با مطالبم بنده‌ای را از تو دور کردم،
که می‌توانستم با اطلاع بیشتر بنویسم اما کم کاری کردم،
که وقتی مطالبم پرنظر و پر بازدید شد، گمان کردم که از سعی تلاش خودم است و تو را فراموش کردم،
که در وبلاگی مطلبی به چشمم خورد که تو در آن بودی ولی در آن تأمل و درنگ نکردم،
به خاطر اینکه به دوستی در وبلاگی بی‌ادبی و یا بی‌اعتنایی کردم،
به خاطر اینکه شکر این نعمت را بجا نیاوردم،
برای اینکه بدون قصد قربت پشت میز کار نشستم،
که گاهی اوقات به جای وظیفه و تکلیف به سلیقه خود نوشتم و نظر گذاشتم،
که کلبه ام آماده پذیرایی از حضرت ولیعصر (عج) نبود، چرا که برای خود مینوشتم نه برای او،
خدایا از «تو» نوشتن را به من آموختی، «برای تو» نوشتن هم به من بیاموز که چه سخت و چه شیرین است «برای تو» نوشتن.


اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِکَ
بایگانی
نویسندگان

۷ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

روابط هفتاد ساله و همواره پر از فراز و نشیب ایران و پاکستان، در بسیاری از مواقع تابعی از شرایط و موقعیت منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و این دو کشور به لحاظ وضعیت ‌ژئوپلیتیکی و مجاورت با منطقه استراتژیکی همچون خلیج فارس همیشه مورد توجه قدرت‌های منطقه ‌ای و جهانی بوده و هست.

سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مقامات عالی‌رتبه نظامی کشورمان به پاکستان سفر کرده‌اند و قرار است توسعه همکاری‌ها و مناسبات دفاعی تهران و اسلام‌آباد، گسترش همکاری مشترک مرزی، مبارزه با تروریسم و بررسی تحولات منطقه‌ای و جهان اسلام به عنوان محورهای گفت‌وگوی دو طرف بررسی شود. همچنین ارزیابی توافق‌های دفاعی دو کشور در سفر آبان 96 فرمانده ارتش پاکستان به تهران از دیگر محورهای گفت‌وگوی سرلشکر باقری با ژنرال «قمر جاوید باجوا» عنوان شده است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی و مرزهای مشترک دو کشور، همکاری‌ ایران و پاکستان در راستای ارتقای امنیت در مرزهای مشترک دو کشور در اولویت برنامه‌های امنیتی دو کشور قرار گرفته است و این سفر نشان می‌دهد که تهران از اراده لازم در این زمینه برخوردار است و برای تقویت همکاری‌های دفاعی با اسلام آباد محدودیتی قائل نیست.

با توجه به این شاخص‌ها و توافقاتی که از قبل صورت گرفته است، کارشناسان سیاسی و نظامی سفر هیات عالی‌رتبه ستاد کل نیروهای مسلح ایران به پاکستان را در چهارچوب تحولات امنیتی منطقه و جهان اسلام و تقویت همگرایی نظامی منطقه‌ای، مهم ارزیابی می‌کنند.

آبان ماه سال گذشته بود که «قمر جاوید باجوا» عالی‌ترین ژنرال پاکستان به تهران سفر کرد و با مقامات عالی‌رتبه کشوری و لشکری جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد که در آن زمان، این سفر به ایران بازتاب وسیعی در سطح منطقه و جهان داشت و تحلیلگران سیاسی از آن سفر به عنوان نقطه عطف در گسترش روابط و مناسبات دو کشور همسایه یاد کردند.

مصطفی برزی / Mostafa Barzi

در دوره‏ ماد چندین حکومت مقتدر در سراسر ایران داشتیم اما نمیدونم چرا تلاش می کنند هخامنشی‏ ها را بالا بیاورند و مطرح کنند و کوروش و داریوش را اول تاریخ بدانند! حتّی مادها را هم از خاطر برده‏ اند.

کار مستشرقان اروپایی و ناآگاهان و شاه دوستان داخلی در این زمینه خیلی صادقانه نبوده، لیکن حفاری‏ ها و شناخت ها و نشانه‏ های گوناگون تمدنی به ما نشان می ‏دهد که در سراسر ایران کنونی ما تمدن های بسیار قدیمی که بعضی از تمدن مصر هم قدیمی ‏تر هست وجود دارد؛ تمدن های شش و هفت هزار ساله که در همدان و سیستان است.

حال سوال این است که این گذشته‏ تاریخی و این کتیبه ها و اثار تاریخی و باستانی به چه دردی می‏خورد؟ اگر این گذشته را به ‏عنوان یک شجره‏ نامه فقط در جیبمان بگذاریم و به آن افتخار کنیم، مثل بعضی‏ هاست که از سیادت فقط شال سبزی به کمرشان ببندند و ابزاری از آن استفاده می کنند و یا شجره‏ نامه‏ای در جیبشان بگذارند و آن را وسیله‏ ارتزاق قرار دهند، این‏ که درست نیست. اهمیت این شجره‏ نامه از این جهت است که نشان می ‏دهد این منطقه به دلیل اقلیمی، یا به دلیل جغرافیایی، یا به دلیل تاریخی و یا به هر دلیلی، منطقه ای است که استعداد در آن پرورش پیدا می‏ کند.

مصطفی برزی / Mostafa Barzi

هفته گذشته رئیس جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر به اروپا گفت: «معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن ‌وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید، نتیجه‌اش را ببینید.»

این اظهارات حسن روحانی کافی بود تا در سایه تهدیدهای تکراری ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران و درخواست رئیس‌جمهوری آمریکا از کشورهای واردکننده نفت از ایران برای نخریدن نفت کشورمان، موضوع تهدید به بستن تنگه هرمز بار دیگر در سطaح سیاسی و بین‌المللی مطرح شود.

بر اساس جدولی که «برایان هوک» مدیر سیاستگذاری وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده، دور جدید تحریم‌ها که بخش خودروسازی و تجارت طلای ایران را شامل می‌شود از ۱۳ مرداد آغاز می‌شود و تحریم نفت، انرژی و تراکنش‌های بانکی ایران نیز از ۱۳ آبان مشمول تحریم‌های واشنگتن خواهد شد. پس از اعلام این تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران و تهدید ضمنی حسن روحانی مبنی بر ممانعت ایران از صادرات نفت جهان و اظهارات برخی مقامات سیاسی و نظامی کشور در خصوص احتمال بسته شدن تنگه هرمز، گمانه‌زنی‌ها در خصوص اجرایی بودن این تهدید و آثار احتمالی آن بر بازار جهانی نفت رونق گرفته و اظهارات رئیس‌جمهور با واکنش‌های بسیار گسترده‌ای روبه‌رو شده است.

ارزیابی واکنش‌های جهانی نشان می‌دهد پاسخ دیپلماتیک رئیس‌جمهور به زیاده‌خواهی متوهمانه رئیس‌جمهور آمریکا و پادوهای منطقه‌ای او، بسیار هوشمندانه بوده است. هرچند تهدید آمریکا از سوی روحانی برگرفته از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که فرموده بودند: «دوران بزن و دررو تمام شده است. ملت ایران کسی را که تعرضی بکند رها نمی‌کند. ما ملتی هستیم که هرگونه تجاوز را، بلکه هرگونه تهدید را، با استواری و با قدرت کامل پاسخ خواهیم داد. ما ملتی نیستیم که بنشینیم تماشا کنیم قدرت‌های پوشالىِ مادی که از درون کرم‌خورده و موریانه‌ خورده‌اند، ملت استوار و پولادین ایران را تهدید کنند. ما در مقابل تهدید، تهدید می‌کنیم.»

مصطفی برزی / Mostafa Barzi

در میان اوضاع نامناسب اقتصادی و مشکلات مردم در جنوب کشور، رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در راس هیاتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی و در سفری دو روزه، ابتدا راهی سوئیس، که در نبود روابط دیپلماتیک مستقیم بین ایران و آمریکا، حافظ منافع ایران به شمار می‌رود، شد و سپس به اتریش سفر کرد، سفری که نشان می‌دهد دولت همچنان حفظ برجام را در اولویت کارهای خود دارد و حتی هنوز هم معتقد است که حل بسیاری از مشکلات در حفظ برجام است.

حسن روحانی پیش از آغاز سفر اروپایی دو روزه خود اعلام کرد که در این سفر در زمینه برجام و توافقات با اتحادیه اروپا مذاکره خواهد کرد.

این سفر اروپایی به علت همزمانی با فشارهای اقتصادی دونالد ترامپ پس از خروج آمریکا از برجام از اهمیت خاص سیاسی و دیپلماتیکی برخوردار است اما با توجه به حجم مبادلات اقتصادی میان اروپایی‌ها با آمریکا و ایران، اظهرمن‌الشمس است که آنها آمریکا را به ایران ترجیح می‌دهند و چون در مقابل تهدیدهای آمریکا آسیب‌‌پذیر هستند قطعا اگر بر سر دوراهی ایران و آمریکا قرار بگیرند، ایالات متحده را انتخاب خواهند کرد.

رییس جمهوری آمریکا نیز در آستانه سفر روحانی به اروپا، به شرکت‌های اروپایی هشدار داد که در صورت نقض محدودیت‌های تجاری واشنگتن علیه ایران، مجازات خواهند شد. دونالد ترامپ سه روز پیش (یکشنبه 10 تیر 1397) به شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت که شرکت‌های اروپایی را از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران معاف نخواهد کرد و شرکت‌های نقض کننده این محدودیت‌ها دچار تحریم‌های ثانویه آمریکا خواهند شد.

مصطفی برزی / Mostafa Barzi

درست در روز‌هایی که ایالات متحده به دنبال اعمال تحریم فروش بنزین به ایران است، فاز دوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید، پالایشگاهی که می‌تواند ایران را در برابر تحریم بنزین مصون کند.

طی دو دهه گذشته، واردات بنزین یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی اقتصاد کشورمان بوده و حتی با وجود اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، در بلندمدت هیچ‌گاه امکان خودکفایی کامل از واردات این فرآورده نفتی در کشور حاصل نشد. متوسط مصرف بنزین کشور نزدیک به ۸۰ میلیون لیتر در روز است که با توجه به تولید حدود ۶۵ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های موجود نفت کشور، عملا شکافی ۱۵میلیون لیتری بین عرضه و تقاضای بنزین در کشور وجود دارد که مابقی بنزین مورد نیاز کشور از محل واردات تامین شده است.

به همین دلیل ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس با استفاده از خوراک میعانات گازی تولیدی از فازهای جدید پارس جنوبی مهمترین برنامه خودکفایی از واردات بنزین کشور محسوب می‌شود که در دولت قبل کلید خورد و فاز نخست این پالایشگاه اردیبهشت 96 افتتاح شد. در روز‌هایی که آمریکا به دنبال اعمال تحریم فروش بنزین به ایران است، فاز دوم این پالایشگاه نیز در هفتم تیر 97 به بهره‌برداری رسید و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در نظر دارد با تامین مالی پروژه، فاز سوم این پالایشگاه را تا پایان سال به بهره‌برداری برساند، پالایشگاهی که می‌تواند ایران را در برابر تحریم بنزین مصون کند.

مصطفی برزی / Mostafa Barzi

در زندگانی ممکن است لحظاتی برای آدمی حادث شوند که بالاجبار یا بالاختیار، قید تمامی مجاهدت ها و اندوخته های گذشته اش را بزند و از صفر آغاز کند.

بسیار اتفاق افتاده است که فردی با سختی بسیار سنگ روی سنگ می گذارد و ذره ذره انباشته می کند و رج به رج میبافد و ...؛ اما به ناگاه هوس می کند که تمام آن مرارت ها و مشقت ها را با تلنگری کوچک و به دست خویش از بین ببرد!

در وهله نخست، شاید ارتکاب چنین عملی احمقانه انگاشته شود اما با اندکی تأمل می توان به جوانب مثبت آن نیز پی برد، چراکه از صفر شروع کردن و نادیده انگاشتن تلاش های سابق از دو جنبه قابل بررسی است. اول اثرات مثبت و ثانی تأثیرات منفی.

مصطفی برزی / Mostafa Barzi

روز گذشته صنوف بازار بزرگ تهران در شرایطی قرار گرفتند که به اجبار مغازه‌های خود را برای ساعاتی بستند، اگرچه تعطیلی مغازه‌ها با فشار یک جمعیت ناشناخته و سازماندهی شده از بیرون بود و کسبه بازار معتقد هستند که این گونه رفتارها نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند حتی اوضاع و روند موجود بازار را هم با اخلال روبرو می‌کند اما وقتی پای درد دل آنها بنشینی گلایه‌های زیادی به مسئولان دارند.

بازار بزرگ تهران که قطب اقتصادی پایتخت و حتی کشور است، در طول حیات خود تاکنون اعتراض‌ها و اعتصاب‌های زیادی را به خود دیده که نمونه آخر آن اعتراض دیروز بود. هرچند این اولین و حتی آخرین بار نیست که بازاریان اعتصاب یا اعتراض می‌کنند، اما روال بازاریان در اعتراض‌های صنفی مشخص است و تا تعطیلی کامل بازار هم ممکن است ادامه پیدا کند اما هیچوقت به اغتشاش و درگیری منجر نشده است. اما دیروز در بازار تهران چه گذشت؟

روز گذشته عده‌ای به شرایط اقتصادی کشور اعتراض داشتند که باعث تعطیلی چند ساعته مغازه‌های بازار بزرگ تهران شد. هرچند که باید قبول کرد در شرایط کنونی، بازار با مشکلات مختلفی از جمله کاهش توانایی مردم برای خرید، تامین نشدن ارز به میزان کافی، اختلال در عرضه و تقاضای بازار، نوسان هزینه و قیمت‌های تمام شده برای بخش‌های مختلف بازار و غیره مواجه هست، ولی ماجرا وقتی جالب می‌شود که سر دادن برخی شعارهای سیاسی که ربطی به مشکلات اقتصادی ندارد، ماجرای اعتراض بازار را وارد داستان جدیدی می‌کند.

www.ana.ir/news/399704

مصطفی برزی / Mostafa Barzi