* شانس نام مستعار خداست *

با زبانی سرخ همچنان سری سبز دارم

* شانس نام مستعار خداست *

با زبانی سرخ همچنان سری سبز دارم

* شانس نام مستعار خداست *
با زبانی سرخ، همچنان سری سبز دارم

❤ بِسمِ اللهِ الرَحـمنِ الرَحیم. وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَ یَــقُـــولُـــونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ و ما هُوَ إلا ذکرٌ اللعالمین❤

سال‌هاست که جنگ پایان یافته ولی هنوز عطش شهادت بر لب‌های خشک و ترک خورده بشر تازیانه می‌زند. آن زمان که دروازه‌های بهشت باز بود هر کسی با حرفه‌ای خود را به آن باب می‌رساند و ما نسل سومی‌ها (یا همان دهه شصتی‌ها) هم که دستمان درگیر صفر و یک است، بابی را گشودیم تا جرعه‌ای را تا شهادت بنوشیم. افتخارم این است که سرباز ولایت فقیه هستم و هرچند دستم خالیست، اما دلم پر است از عشق به ولایت. افتخارم پایبندی به دین مبین اسلام و فرهنگ و تمدن غنی ملی ایرانی است؛ که اگر این دو را در کنار هم حفظ کنیم به اوج قله‌های افتخار و سعادت خواهیم رسید. اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و شیعته والمستشهدین بین یدیه.


خدایا ببخش مرا:

به خاطر مطالبی که به خاطر تو ننوشتم،
به خاطر کامنت‌هایی که تو در آن نبودی،
از اینکه با مطالبم بنده‌ای را از تو دور کردم،
که می‌توانستم با اطلاع بیشتر بنویسم اما کم کاری کردم،
که وقتی مطالبم پرنظر و پر بازدید شد، گمان کردم که از سعی تلاش خودم است و تو را فراموش کردم،
که در وبلاگی مطلبی به چشمم خورد که تو در آن بودی ولی در آن تأمل و درنگ نکردم،
به خاطر اینکه به دوستی در وبلاگی بی‌ادبی و یا بی‌اعتنایی کردم،
به خاطر اینکه شکر این نعمت را بجا نیاوردم،
برای اینکه بدون قصد قربت پشت میز کار نشستم،
که گاهی اوقات به جای وظیفه و تکلیف به سلیقه خود نوشتم و نظر گذاشتم،
که کلبه ام آماده پذیرایی از حضرت ولیعصر (عج) نبود، چرا که برای خود مینوشتم نه برای او،
خدایا از «تو» نوشتن را به من آموختی، «برای تو» نوشتن هم به من بیاموز که چه سخت و چه شیرین است «برای تو» نوشتن.


اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِکَ
بایگانی
نویسندگان

روستای برز یا برزرود با مساحتی حدود 20 هکتار؛ از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز و در ۱۶۵ کیلومتری اصفهان واقع شده است.

در ۲۱ کیلومتری جاده نطنز – کاشان، جاده ای فرعی به سمت ابیانه منشعب می شود، بعد از پاسگاه نیروی انتظامی برزرود روستای هنجن قرار دارد که از هنجن جاده دو قسمت می‌شود: جاده مستقیم به سمت ابیانه و جاده انحرافی سمت چپ به سمت چیمه می رود. در مسیر جاده ابیانه، روستاهای هنجن، یارند، کمجان، برز، طره و ابیانه قرار دارد.

 این روستا کاملاً دره ای است که از شرق به غرب کشیده شده است. جاده بین روستایی که روستاهای ابیانه، طره، برز، یارند و هنجن را به مراکز بالا دست ارتباط می دهد، از وسط روستای برز می گذرد و آن را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرده است.

قسمت جنوبی روستا عمدتاً مساکن قدیمی و سنتی روستا قرار دارد و بیشترین بناهای تخریبی و مرمتی در این محدوده استقرار دارد.

قسمت شمالی بافت جدید روستا است که در دهه های اخیر توسعه یافته است و بیشترین مساکن نوساز روستا در آن قرار دارد و معابر آن عریض تر است.

از ابتدا تا انتهای روستا (شرق به غرب) باغات روستا قرار دارد و بسیاری از مساکن در دل همین باغات می باشند و سیما و منظر زیبایی به روستا داده است. دو طرف روستا در شمال و جنوب ارتفاعات زیادی قرار گرفته است.

در زمان صفویان یکی از وزرای شاه عباس صفوی به نام میرزاباقرخان، این روستا را برای سکونت انتخاب کرد و این امر باعث رونق اقتصادی برز شد. بعد از مدتی، مرکز فرمانداری منطقه به این روستا منتقل شد. در دوره حکومت پهلوی، این روستا به شیوه خان و خان سالاری اداره می شد که با پیروزی انقلاب اسلامی زمینه پیشرفت این روستا و بهره مندی از امکانات رفاهی فراهم شد.

هم اکنون این روستا دارای شورایی متشکل از بزرگان آن می باشد که مسایل و مشکلات روستاییان از طریق این شورا به مسئولان منتقل و حل وفصل می شود.

آب و هوا در ناحیه ای که روستای برز واقع شده است در فصول مختلف سال، نیمه معتدل وخشک کوهستانی است واطراف این روستا را کوه‌هایی احاطه کرده اند از جمله: کوه‌های هیمند در شمال غربی وردشت در شمال، تخته سرگر در جنوب شرقی و ریزنده در جنوب غربی روستا واقع شده است.

روستای برز همچنین، دارای منابع غنی آب معدنی می باشد که شامل چشمه‌ها و قنات های متعدد است. در میان روستا، و رودهای کوچکی جریان دارد، که از رودخانه برزرود منشعب می شوند و یا به آن می پیوندند و همچنین نام دره برزرود که این روستا در آن قرار گرفته و نام خود روستا از این رودخانه است. مردم روستای برز به زبان پهلوی (فرس قدیم) سخن می گویند.

بیشتر مردم روستای برز به رزاعت و باغداری مشغولند و انواع میوه‌ها همچون: گلابی، سیب، زردآلو، بادام و گردو از محصولات باغی این روستا به شمار می رود. گندم و جو و صیفی جات و سبزی جات نیز مهم‌ترین محصولات زراعی برز در ده های گذشته بودند.

مراسم عید نوروز، چهارشنبه سوری، شب یلدا، سیزده بدر در میان خانواده‌های روستای برز رواج دارد، برگزاری مراسم و آیین‌های محرم و صفر نیز در بین مردم روستای برز معمول است.

مصطفی برزی / Mostafa Barzi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی