هر سال همزمان با شروع فصل سرما، زخم کهنه آلودگی هوا سر باز میکند و باز روز از نو و روزی از نو و تنها راهحل هم تعطیلی و محدودیت تردد خودروها است. پدیدهای که با عوارضی نظیر تنگی نفس و سردرد و سرگیجه در کوتاه مدت و همچنین تشدید عوارض قلبی و ریوی در بیماران و گروههای پرخطر همراه است.
آلودگی هوا نه دیگر در پایتخت و چند کلان شهر، که برای اکثر مردم شهرها عادی و عادت شده است و دانش آموزان و دانشجویان و حتی کارمندان البته بخش دولتی نه خصوصی! به جای علم اندوزی و پژوهش و فعالیت کاری، به مطالعه زیرنویس شبکه های اجتماعی و خبری چشم دوخته اند تا با تعطیلی روزهای آلوده لبخندی به لبانشان بیاید!
این قصه پر تکرار آلودگی هوای کلان شهرها دیگر قصه نیست بلکه روایت هر ساله و نهادینه شده مردم کشور است و مردم هم به آن خو گرفته و عادت کرده اند و می دانند که راه حلی جز باد و باران و برف ندارد!
مسئولین مربوطه هم با افتخار تنها راهکار مقابله با آلودگی هوا را تشکیل جلسات کارگروه اضطراری و نهایتا تعطیلی یا اعمال محدویت تردد خودروها و تعطیلی کارخانجات و تعطیلی مراکز آموزشی و سازمان های دولتی نه خصوصی! میدانند.
بماند که قانون هوای پاک سالهاست در دستگاههای اجرایی دولتها خاک میخورد و کسی هم نیست از خاطیان آن بازخواست کند. سازمان محیط زیست که سرگرم و دنبال قلادههای ببر و پلنگ و پرندگان مهاجرو جلوگیری از توسعه جزایر گردشگری و… هست و هوای پاک را در زمره وظایف سازمانی بر نمیشمارد .
حتی سمیه رفیعی رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی هم درباره تشدید آلودگی هوا در کشور هم این موضوع را تایید می کند و می گوید: همه دستگاهها در حوزههایی که قانون هوای پاک برای آنها وظایفی را مشخص کرده ترک فعل دارند و انگیزهای نمیبینیم که بخواهند آنها را انجام دهند.
وی افزود: برای آلودگی هوا ضمن اینکه نیازمند بودجه هستیم نیازمند یک سری از مصوبات هستیم، چون در حوزهها و صنایع مختلف مثل تامین سوخت، ارتقای کیفیت سوخت، ارتقای کیفیت خودروها، ارتقای راندمان نیروگاهها و ارتقای تکنولوژی در بخش دولتی رویکردهای درستی را نمیبینیم و سریع بهدنبال کوتاهترین راهحل میرویم ازجمله تامین سوختهایی که استاندارد قانون هوای پاک را ندارند لذا این موضوع باعث میشود که بحث آلودگی هوا همچنان روی زمین بماند.
نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس بیان کرد: برای پرونده آلودگی هوا حکم قطعی گرفتیم و ماده ۲۳۴ آییننامه داخلی مجلس را اعمال کردیم، اما به این معنی نیست که این پرونده متوقف شده باشد و پرونده همچنان باز است، چون همچنان شاهد ترک فعلها هستیم.
رفیعی تاکید کرد: برای برطرف کردن آلودگی هوا نیازمند برداشتن گامهای بلند طبق قوانین هستیم.
باید گفت که مشکل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها ریشه در اقتصاد دارد، اقتصادی که در آن هیچ امکانی برای برنامه ریزی بلند مدت جهت مهار آلودگی هوا وجود ندارد.
مسئولان خودروهای آلاینده را مسئول اصلی آلودگی هوا میدانند ولی مردم غیر استاندارد خودروهای تولیدی، سوخت غیراستاندارد و مازوتسوزی نیروگاه و ضعف حمل و نقل عمومی را دلیل آلودگی میدانند.
سوخت توزیع شده در جایگاهها نیز ظاهراً سوخت چندان استانداردی نیست که خود منجر به به آلودگی هوا میشود. کمبود گاز در فصل سرما نیز عملاً منجر به مازوتسوزی نیروگاهها شده و حداقل در نواحی اطراف نیروگاههای حرارتی باعث کاهش کیفیت هوا میشود.
از سوی دیگر هر چند بسیاری از شهروندان در کلانشهرها مایل به استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی هستند ولی ضعفهای آشکار در بخش حمل و نقل عمومی به ویژه در ساعات پیک مسافرت، باعث شده که استفاده از مترو و اتوبوس برای اغلب مسافران تبدیل به عذابی سخت شود که تقریباً هیچ شخص عاقلی حاضر به پذیرش آن نیست و استفاده از تاکسی هم به علت بینظمی تاکسیها و گرانی کرایهها چندان مقرون به صرفه نمیباشد لذا از هر سمت که به مسئله آلودگی هوا نگاه کنیم باز مسئولان مقصر این قضیه هستند.
دولت نیز سالهاست که بودجه کافی جهت نوسازی و گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوس نپرداخته و هیچ اقدامی نیز در راستای تولید و عرضه انواع خودرو و موتور سیکلت برقی انجام نداده است و حال از مردم توقع دارد که به صورت خودجوش مشکل آلودگی را حل کنند.
از سوی دیگر هیچ سرمایهگذاری قابل توجهی در صنعت گاز و همچنین ساخت نیروگاههای جدید حرارتی و همچنین بهکارگیری انرژیهای نو نداشتهایم و سهم ایران از انرژیهای نو بسیار ناچیز میباشد. اگر خودروها و موتورسیکلتها که اتفاقاً آلایندهترین وسیله نقلیه هستند برقی میشدند شاید تهران و سایر کلانشهرهای ما اینقدر آلوده نبودند.
به هر حال تاکید میکنم که مشکل آلودگی هوای کلانشهرهای کشور ریشه در اقتصاد بیمار و ضعیف ایران دارد و ریشه مشکلات اقتصادی نیز کاملاً مشخص است و نیازی به گفتن ندارد.
لذا بهتر نیست به جای تعطیلی مدارس و دانشگاه ها به دنبال حل ریشهایی این معضل باشیم و خودمان را با تعطیلی چند روزه فریب ندهیم؟
https://namayandegraph.com/?p=16056