سلبریتیها با توجه به شهرتی که دارند و در معرض دید افکار عمومی هستند به نوعی سبک زندگی خاص خود را به جامعه القا میکنند. این موضوع بعضاً مورد توجه مراکز تبلیغاتی هم هست و این افراد نه در زندگی عادی خودشان بلکه در خفا به مدلهای مراکز تبلیغات تجاری تبدیل میشوند. لباسی که میپوشند طراحی یک برند خاص است. کیف و کفشی که استفاده میکنند، رستورانی که میروند و نوع غذایی که مصرف میکنند اغلب تبلیغات زده است و جوانان به سبب پنهانی بودن این موضوع اغلب نادانسته جذب این نوع سبک زندگی میشوند. خاصیت تبلیغات نیز رویافروشی و نوید زندگی بهتر دادن با مصرف آن کالاست؛ حالا این تبلیغات میتواند آشکارا صورت گیرد یا به صورت کاملاً مخفیانه و پنهانی برای اثرگذاری بیشتر.
سلبریتیها از این نظر زندگی شی وار و مصنوعی دارند. نگاهی به سطح زندگی سلبریتیهای غربی نشان میدهد که این افراد تحت سیطره برندها و مراکز تبلیغاتی قرار گرفتهاند. حتی در آمریکا کار به جایی کشید که زندگی خصوصی و واقعی یک سلبریتی در فضای مجازی به عنوان مجموعه مستند در فضای مجازی منتشر و درآمدی کلان میلیون دلاری برای این سلبریتیها به ارمغان آورده است. اما متاسفانه شرکتهای تجاری با ساپورت مالی و تبلیغاتی این افراد بیشتر سبک زندگی مصرفی خود را به مخاطب القا کردند.
سلبریتیها در ایران نیز کم کم به سمت همین روند پیش رفتهاند و برخی از آنها به مدل تجاری شرکتها تبدیل شدهاند. زندگی سلبریتیها به نوعی رقابت بر سر ماندن در انظار عمومی هم هست. هر چقدر سلبریتیها بتوانند بیشتر در دید مردم و خصوصاً جوانان قرار بگیرند با اقبال بیشتری از سوی شرکتهای تجاری روبرو میشوند. از این روست که یک نوع سناریوسازی برای ایجاد جنجال و حاشیه همیشگی و غیر واقعی در سلبریتیها دیده میشود. رقابت جنجال سازی ها باعث میشود که سلبریتیها بیشتر بتوانند خود را در معرض دید و توجه جوانان و علاقهمندان قرار دهند.
از این رو حاشیه سازیهایی از سوی برخی از این افراد دیده میشود که در اصل با منطق و عقلانیت فاصله زیادی دارد اما کم کم با تحمیل و تکرار این موضوع به جامعه و سر زدن چنین رفتارهای از سوی سلبریتیها به جهت شهرتشان این موضوع در جامعه عادی سازی میشود. پدیدههای مختلفی از سوی سلبریتیها در این عرصه دیده میشود. سفر زایمان ازجمله همین پدیدههاست. حالا با حضور یک سلبریتی دیگر در خارج از کشور برای تولد فرزند بخشی از جامعه انتقادات خاص خود را نسبت به این روند ابراز میدارد. اما قطعاً بخشی از جامعه که امکانات مادی به آنها اجازه میدهد برای گرفتن این پز لاکچری همین راه را میروند.
سلبریتیها اگرچه ادعا میکنند زندگی خصوصی خودشان است و در این حوزه هیچ کسی حق قضاوت ندارد اما همین افراد گاها مهر تأیید ورود جامعه خصوصاً جوانان به زندگیشان زدهاند. هر روزه در شبکههای اجتماعی شاهد به نمایش گذاشتن بخشی از زندگی سلبریتیها هستیم. موضوعی که به عنوان تأیید این مساله است. اما سلبریتیهایی که هر روز بخشی از زندگی لاکچری و به اصطلاح پراز خوشبختی خود را به مردم میفروشند، نمیتوانند ادعا کنند که در مواردی که مورد انتقاد قرار میگیرند مردم حق قضاوت ندارند.
از سوی دیگر سلبریتیها خود وارد عرصههای مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شدهاند و سعی میکنند مردم را به سمت علائق خود سوق دهند. در ماجرای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 سلبریتیها از این برای هدایت افکارعمومی به سمت منافع خود سود بردند. حضور چشمگیر همین افراد در کمپینهای انتخاباتی یکی از نامزدهای مطرح گواهی دهنده همین موضوع است. اما قرار نیست که اجتماع هر وقت سلبریتیها خواستند از زندگی آنان خارج شوند و سلبریتیها به جامعه انگ فضولی بزنند مردم را به عدم قضاوت توصیه کنند. فضای مجازی هم با توجه به اینکه ابزار نظردهی در آن وجود دارد خود به خود مخاطب را به این سمت کشانده است.
در ماجرای ورود سلبریتیها برای کمکرسانی به مردم زلزلهزده کرمانشاه که متاسفانه شاهد عملکرد بد و بدون کارشناسی سلبریتیها بودیم تا جایی که قوه قضائیه در برخی از این موارد ورود کرد تا پول خیریه مردم را پس بگیرد، همین دخالتها در اجتماع دیده میشود. درواقع سلبریتیها با جذابیتی که در شبکههای اجتماعی برای مخاطب با ابزار مختلف بوجود آورند و با بی اعتماد سازی مخاطب نسبت به نهادهای کمک رسانی جای آنان را تا حدودی گرفتند.
این موضوع دخالت آشکار سلبریتیها در مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را به وضوح نشان میدهد. از این رو جامعه نیز با نگاه قضاوت گرانه خود در هر جا که خود احساس کند ورود میکند. تا همین چند وقت پیش بود که یکی از سلبریتیهای زن در شبکه اجتماعی توئیتر هر روز یک جنجال خاص ایجاد میکرد و حتی با تجویز و نسخه پیچی یک دارو برای افراد معتاد حتی امور حساس پزشکی و سلامت هم دخالت میکرد.
جامعه جوان و فعال در شبکههای اجتماعی خصوصاً شبکه تصویر اینستاگرام اگرچه به طور چشمگیری جذب سلبریتیها شده است اما در جای خود به قضاوت رفتار این افراد نیز میپردازد و از این رو سلبریتیها در خصوص قضاوت اجتماعی رویین تن نیستند و بایستی صابون قضاوت مردم در فضای عمومی مجازی را هم در کنار همه استفادههایی که برای مطرح کردن خود میبرند، به تن بمالند.